Det var länge sedan!

Över en månad sedan jag skrev sist, men det känns som att sen vi flyttade in i huset så har det här med bloggandet hamnat långt ner i prioriteringslistan. Har helt enkelt inte haft någon lust. Men dessa veckor, när den ena jobbar och den andra är på dagis så känner jag mig faktiskt lite uttråkad mellan alla inlämningsuppgifter och instuderingsfrågor. Så nu hamnade jag här!

Har haft en smockfull vecka förra veckan, verkligen, så nu känner jag mig nästan uttråkad då tempot gick från 100 till 0. Jag har inga måsten! Känner mig helt naken! Haha!

Vi, eller gubben, har i alla fall rivit ut vår gamla kamin i helg. Äntligen är det fula aset borta! Eller ja, än står den på gräsmattan, likaså skorstenen. Ledigveckan tog slut och få allting till soptippen var inget som vi hann med. Men i vilket fall som helst; så är det nya golvet och den nya kaminen på plats. DET BLEV SÅ SNYGGT! Min gubbe är verkligen händigare än jag någonsin vågat tro. Nu väntar vi bara att få den godkänd av en sotare sen ska jag elda som aldrig förr. Och igår hade vi en elektriker här som kopplade in värmepumpen rätt, vad gäller den elektriska biten, satte in en jordfelsbrytare och ett nytt element i Klaras rum. Så nu kan jag sova ännu lite bättre när jag vet att allting är rätt och seriöst gjort. 

Kort och gott, vi ska inte frysa i vinter. Ny kamin pch värmepump = check! 
Vilket betyder att man äääääntligen kanske får börja med det roliga, dvs. tak och väggar. Det har ju inte varit A och O men nu när det lite viktigare sakerna är gjorda kanske man äntligen börjar få gå lös på ytskicktet lite mera. För usch vad jag vill spy på allt trä här. Dörrar, lister, fönster, golv, tak osv. Listan kan göras lång på allt brunt, träfärgat som jag bara vill måla bort omgående. Därför jag älskar hallen, toaletterna och sovrummen mest, för där är allting vitt, vitt, vitt. Nu menar jag inte att ALLT är vitt. Utan att det som ska vara vitt är vitt, dvs. lister, tak och fönster samt att det är snygga golv och väggar. 
Det som är det roliga med hus.. Det finns alltid något att göra. Och nu när vi har fått en så snygg kaminhörna så vill jag ju gå lös på allting runtikring så det verkligen blir tipptopp.



Sen kan man ju inte tillåta sig att inte fundera på varför saker och ting är gjorda som det är gjort. Jag menar, alla fönster förutom i vardagsrummet är målade vita. I vardagsrummet är dom betsade i vitt, även altandörren. Not nice. Kollar man i gamla hallen (där kaminen står) så är alla golvlister vita, och från denna hall går man in i alla sovrum. Listerna runt dörrarna är inte vita, de är EN som är betsad i vitt, dom andra tre är bruna, trots att de alla är bredvid varann. Kollar man sen på pardörren, som är i samma hall, så är vissa lister/karmar på den betsade och vissa i brunt. Så hade ju jag aldrig klarat av att göra, ska det göras så ska det göras ordentlig och jag slutar inte förrän jag är färdig. Hålla på och blanda och målsa vissa dörrar/fönster och lämna vissa, det förstår jag inte.. Helst inte om det är i samma rum? Det är ju som att ha ett vitt fönster och ett brunt bredvid varann. Hur tokigt är inte det?

En till sak som är tokigt är ju att man blåser ut ett helt kök och bygger ett helt nytt och byter precis allt. Och vi vet ju alla att det kostar närmare 100k med vitvaror i den storleken vi har. MEN, man byter inte spis?! Utan man lämnar kvar en spis från något annat årtioende? Typ från  -90 talet? I ett fint IKEA-kök? Alltså byter man ju ett helt kök och till inbyggda vitvaror så kan väl inte den där spisen göra något i den redan stora summan. Haha.. Också en sån där sak jag inte kan förstå.

Det trista i det, för oss, är ju att skåpluckorna vi har inte finns längre. Det har utgått. Vilket betyder att en inbyggd spis är ganska långt bort. För man behöver ju en lådfront, samt någon täcklist. Men färgen finns inte. Så min dröm om en inbyggd ugn med induktionshäll går ju i spillror tills den dagen vi själva byter kök. Och det är ju inte idag kan jag säga, för det finns andra stora projekt som kommer komma före. Så måste motvilligt kolla på en fristående spis.. Den måste verkligen vara snygg för att gå hem hos mig ;) och ha någon frän funktion eller något, tekniknörd som man är. 

Nu ska jag hoppa i bilen! Ärenden i stan idag!

Fina, fina, underbara unge ♥
Förstår inte hur vi kunnat få en sån fin unge?!