Julklappar

Jag är alltid lika kluven inför att gynna handeln där man bor, eller internetshoppa. Fördelen med det förstnämnda är ju given, att handla där man bor så affärer inte försvinner samt att man kan se saker i verkligheten. Men det andra, internetshoppa är inte helt fel de heller. Då kan man sitta ner hemma, i lugn och ro och välja julklappar noggrant, dvs. det blir inte lika mycket impulsköp för man slipper trängas bland folk, eller om man är stressad som man kanske ofta är efter jobbet eller liknande, och man kan spara en slant på internet eftersom det är mycket rabatter + fri frakt dessa tider på året. Och det är ju också ett stort samtalsämne överallt i media, att vi slösar på tok för mycket pengar inför julen, mer än vi borde eller kanske har? Och så är det kanske, eller garanterat. Men själv så älskar jag att ge bort presenter, göra julmysigt osv. så det är inget jag drar in på. Men defenitivt att man kan göra smartare köp för plånboken!
 
Så summan av kardemumman av hur jag brukar göra det är nog att internetshoppa de flesta julklapparna typ 80% och varje gång hittils har jag utnyttjat erbjudanden, reor, % rabatter eller t.ex. "adventsluckan" för dagen och sparat några små slantar här och var - många bäckar små. Och då måste jag säga att jag är väldigt nöjd med alla mina inköp, inga impuls julklappar utan väl genomtänka som jag tror kommer gå hem. Har i princip vetat vad jag skulle köpa till alla sen länge, sen är det bara och sitta och vänta något bra erbjudande!
Leksaker brukar bli lite blandat faktiskt, finns så bra leksaksaffärer här så det blir typ 50/50 internet och stan. Kanske för att det är lättare (och roligare) att hitta roliga leksaker som Klara skulle gilla om man ser dem live än på en bild. Så det är på det viset det är. 
 
Just julpynt osv. handlar jag nästan alltid i affärerna. Vet inte varför det blivit så? Men kanske för att man köper mycket på Rusta osv. Samt att man ser bättre hur t.ex. julstjänor lyser om man ser dom i verkligheten. Sen har ju mataffärerna ofta otroligt mycke fina grejer, och där är man ju ofta så är lättare att handla sånt där då.


Här är ju en av mina julklappar, den mellanlandade aldrig under granen utan sitter fint i fronten på Audin! 
Gubben är ganska klok han ändå! Inge onödiga julklappar här inte, utan vettiga saker!